مقالات

صندلی ادرای: چگونه با کمردرد مقابله کنیم؟ صندلی ادرای: چگونه با کمردرد مقابله کنیم؟ on12/10/2017 9:22:47 PM. N/A

صندلی ادرای: چگونه با کمردرد مقابله کنیم؟

کمر درد و صندلی اداری یکی از مشکلاتی هست که اکثر کارمندان سیستم های اداری و صندلی نشین دارند. برای رفع مشکل کمر درد صندلی نشینان اداری باید چه کاری انجام داد؟
نشستن بر روی یک صندلی اداری در بازه های زمانی طولانی عامل بروز کمردرد و یا شدت گرفتن دردهای مزمن این ناحیه است. مهمترین دلیل این امر، خودِ نشستن است. نشستن طولانی بر روی یک صندلی اداری، یک وضعیت ثابت اما ناپایدار برای بدن ایجاد میکند که در این حالت التهاباتی در نواحی کمر، شانه ها، گردن و پاها پدیدار شده و به طور اخص میتواند فشار متمرکز زیادی را به عضلات و بافت بین مهره ای وارد نماید. اغلب مردم هنگام نشستن روی صندلی، بطور طبیعی به خم شدن به سمت جلو گرایش دارند و این وضعیت در مواردی منجر به کشیدگی رباطهای عضلانی، له شدگی دیسک و ایراد آسیبهای جدی به ساختار در برگیرنده ستون مهره ها میشود. بنابراین نشستن در وضعیت نامناسب باعث بروز صدماتی به بدن شما میگردد که اولین نشانه این امر ظهور کمردرد یا عود کردن  دردهای مزمن و طاقت فرساست.

یک صندلی اداری ارگونومیک ابزاری است که در صورت به کارگیری صحیح میتواند به افزایش ایمنی و سلامتی اندامها و اصلاح و حفظ الگوی نشستن صحیح کمک کند، اما تنها داشتن صندلی اداری ارگونومیک برای رفع مشکلات شما کافی نیست، بلکه تنظیم تمام اجزاءِ اصلی آن با ویژگی ها و ابعاد بدن کاربر نیز الزامی است تا ضمن افزایش سطح آسودگی، مانع ظهور آسیبهای اندامی گردد.

 

 

 

 

اولین قدم برای تنظیم یک صندلی اداری در نظر گرفتن ارتفاع مطلوب برای سطح میز کار است. این مولفه در درجه اول وابسته به عواملی مثل نوع کار و قد کاربر تعیین میگردد. ارتفاع مناسب میز کار به خودی خود مانع بروز برخی از مشکلات میگردد و همچنین عامل موثری برای کارآیی  بهینه صندلی اداری ارگونومیک به حساب می آید. وقتی میز کار در ارتفاع مناسب تنظیم شده باشد، در تناسب با آن کاربر میتواند به تنظیم اجزاء صندلی خود اقدام کند.

 

 

 

در اینجا مهمترین نکاتی را که شما برای بهره گیری از یک صندلی اداری ارگونومیک باید مد نظر قرار دهید، تشریح میکنیم.

 

1. راستای آرنج: نخست به حالت آسوده روی صندلی بنشینید، به گونه ای که راستای بازوهای شما در توازی با ستون فقرات باشد، تا حد امکان به میزکار نزدیک شوید و دستهای خود را به صورت آزاد روی سطح کار (مثل میز تحریر و کیبورد کامپیوتر) بگذارید. اگر زاویه آرنج شما در وضعیت قائم نیست، می بایست ارتفاع صندلی را کم یا زیاد کنید تا این وضعیت تامین گردد.

 

2. وضعیت ران ها: برای حصول اطمینان از وضعیت صحیح رانها، در قسمت جلویی نشیمنگاه صندلی، انگشتان دست خود را بصورت افقی مابین پشت ران و سطح نشیمنگاه صندلی جای دهید. اگر فضای کافی برای قرار دادن دست در این نقطه وجود ندارد، احتمالا شما نیازمند استفاده از یک زیرپایی با ارتفاع قابل تنظیم  هستید تا وضعیت قرارگیری پاها اصلاح شود. اگر قد شما بسیار بلند بوده و فاصله پشت ران و سطح کفی صندلی در ناحیه مذکور بیشتر از پهنای یک انگشت است، شما ناچار به افزایش ارتفاع سطح کار خود هستید، تا بتوانید به تبع آن ارتفاع صندلی را نیز افزاش دهید.

 

3. وضعیت پشت زانوها: باسن خود را کاملا با تکیه گاه صندلی مماس نموده و تلاش کنید تا مشت گره کرده خود را در فضای بین لبه جلویی نشیمنگاه صندلی و پشت کشکک زانو جای دهید. اگر به راحتی قادر به اینکار نیستید، پس طول (عمق) نشیمنگاه صندلی شما بیش از حد زیاد است. در این حالت باید با تغییر زاویه تکیه گاه صندلی و استفاده از بالشتگ گودی کمر یا یک هوله لوله شده، به وضعیت مطلوب دست یابید. اگر با هیچ یک از این تمهیدات شرایط مذکور حاصل نشد، شما باید صندلی اداری خود را تعویض نمایید.

 

4. پشتیبانی از گودی کمر: در حالی که روی صندلی نشسته اید و باسن با تکیه گاه مماس است، باید یک بالشتک مناسب در ناحیه گودی کمر قرار گیرد تا از انحنای طبیعی ستون فقرات در ناحیه پشتیبانی نماید. زیرا شما به هر حال پس از مدتی خسته میشوید و این انحناء بیش از حد کوژ یا بیش از حد کاو خواهد شد. موضوع حفاظت از ناحیه گودی کمر یکی از ارکان مهم و ضروری صندلی اداری ارگونومیک میباشد. هرگز نباید در حالت خمیده روی صندلی نشست زیرا این کار فشار مضاعفی را به ساختار اسکلتی ناحیه کمر وارد میکند و بطور مشخص سبب بروز دردهای گودی کمر و آسیبهای دیسک میشود.

 

5.سطح دید: هنگامی که به شکل درست روی صندلی نشسته اید و صورت شما به سمت مقابل قرار گرفته، چشمان خود را ببندید و سپس به آهستگی آن را بگشایید. نقطه کانونی دید شما که در مرحله نخست مرئی میشود، باید کاملا در مرکز صفحه نمایش کامپیوتر قرار داشته باشد. اگر این نقطه پایین تر یا بالاتر از ناحیه مذکور باشد، باید ارتفاع صفحه نمایش خود را تنظیم نمایید تا از کشیدگی عضلات گردن و آسیبهای مهره گردن جلوگیری شود.

 

6. دسته صندلی: ارتفاع و وضعیت دسته صندلی اداری ارگونومیک باید کاملا منطبق با خصوصیات فیزیکی کاربر قابل تنظیم باشد. زیرا در غیر اینصورت فشار وارده به شانه ها و مفصل کتف منتقل خواهد شد. ارتفاع مناسب دسته صندلی همچنین مانع خستگی و درد مچ عضلات ناحیه میان کتفها میگردد، و از خم شدن کاربر جلوگیری خواهد نمود.

.
کلمات کلیدی
چگونه با کمردرد مقابله کنیم؟ صندلی اداری صندلی- گیمینگ- ارگونومیک- اداری- برتر- دی ایکس ریسر- DXRACER صندلی ارگونومیک صندلی کامپیوتر صندلی ارگونومیک صندلی دی ایکس ریسر صندلی طبی