مقالات

ویژگی های یک صندلی اداری ویژگی های یک صندلی اداری on12/2/2017 4:05:13 PM N/A

ویژگی های یک صندلی اداری

صندلی اداری باید ویژگی‌های به خصوصی داشته باشد.

مهمترین عاملی که باید  برای ایجاد یک محیط کار اداری مناسب رعایت نمود، مبلمان اداری استاندارد و ایمن می باشد. پرسنل کاری یک محیط اداری باید امکان نشستن راحت و انجام وظایف را بدون بروز خستگی و عوارض درازمدت داشته باشند و در عین حال به راحتی قادر به انجام حرکات دلخواه باشند. سه ناحیه تماس در این فضا وجود دارد که بر استقرار کاربراثر می گذارد: صندلی اداری ، صفحه کار (معمولا میز یا صفحه کلید) و سطح زمین . برای اطمینان از بیشترین حد آسودگی و ایمنی ممکن، حداقل اجزاء اصلی عامل اول باید کاملا قابل تنظیم باشد.

 

انتخاب صحیح یک صندلی اداری یکی از مهمترین عوامل رشد بهره وری و کاهش ریسک ابتلا به عوارض ناشی از نشستن طولانی مدت می باشد.  صندلی اداری باید دارای قابلیت تنظیم ارتفاع، و همچنین دارای پشتی بلند با طراحی منطبق با انحنای ستون مهره ها باشد. پشتی صندلی اداری باید قابلیت تنظیم زاویه و قفل شدن در زاویه دلخواه را دارار باشد. معمولا بهترین زاویه تنظیم پشتی به هنگام کار حدود 110 درجه است. این زاویه کمترین فشار را به کمر وارد می‌کند و برای کار با رایانه بهترین دسترسی را در اختیار کاربر قرار میدهد. اگر هم صندلی اداری پشت سری داشته باشد این زاویه می‌تواند بیشتر شود اما با نبود پشت سری، شخص مجبور می‌شود برای نگاه کردن به مانیتور ، گردن را خم کند و در نتیجه فشار به گردن افزوده می شود.

 

تشک و پشتی صندلی اداری نباید خیلی نرم باشد. هرچند که پشتی و نشیمنگاه صندلی اداری باید کاملا راحت باشد اما نه در حدی که شخص مانند مبل راحتی در صندلی فرو رود و اجازه جا به جایی نداشته باشد. وقتی در چنین حالتی فرد برای مدت طولانی در وضعیتی ثابت قرار می‌گیرد، وضعیت صحیح نشستن بدن از بین رفته و خون رسانی به نقاطی از بدن مختل می‌گردد. پشتی و نشیمنگاه صندلی اداری ارگونومیک دارای انحنا و طراحی مطابق با آناتومی طبیغی بدن میباشد، و در هنگام نشستن شکل اولیه خود را حفظ میکند.

 

ارتفاع صندلی اداری باید قابل تنظیم باشد و بر اساس قد کاربر تنظیم گردد. ارتفاع نشیمنگاه نه باید زیاد بلند باشد که پای فرد به زمین نرسد و نه آنقدر کوتاه باشد که پشت ران از کف صندلی بلند شود و پاها به سمت شکم جمع شوند. صندلی‌های اداری ساتاندارد باید قابل تنظیم و دارای 5  پایه ستاره ای باشند. وهر فردی بتواند  متناسب با شرایط خود ارتفاع صندلی را تنظیم کند. همچنین صندلی اداری باید دسته دار باشد و ارتفاع این دسته نیز قابل تنظیم  باشد تا زمانی کابر مشغول کار است آرنج و ساعد وی در وضعیت ایمن و مناسبی قرار گرفته و تحت زاویه صحیح روی دسته صندلی قرار گیرد. در غیر اینصورت اعصاب و عضلات ممکن است دچار کشیدگی یا گرفتگی شدید گردند.

 

پشتی صندلی اداری باید انحناء S شکل داشته باشد که گودی کمر را در زمان تکیه دادن به آن به طرز صحیح پوشش دهد. کفی و پشتی صندلی باید از متریال مناسبی باشند و بهتر است ضد عرق باشد و از نوع بافت تنفسی باشد تا فرد عرق نکند و لباس به بدنش نچسبد.

 

همچنین درد مچ از شایع  ترین مشکلات کسانی است که ضمن کار با کامپیوتر از صندلی های غیر استاندارد استفاده می‌کنند. بهترین زاویه برای مچ زاویه خنثی است. یعنی مچ نباید بیش از 5 درجه به سمت داخل یا خارج انحراف داشته باشد. صندلی اداری ارگونومیک به دلیلی قابلیت تنظیم ارتفاع نشیمنگاه و ارتفاع دسته، این شرایط را ایجاد میکند که هنگام تایپ کردن یا کار با ماوس، دستها در زاویه صحیح قرار بگیرند.

 

پشتی صندلی اداری استاندارد و ارگونومیگ همانطور که ذکر شد باید دارای طراحی منطبق با فرم طبیعی بدن باشد، و ضمن محافظت از ناحیه گودی کمر، سرتاسر ستون فقرات از گردن تا لگن کاربر را به طور کامل پوشش دهد. همچنین تعبیهیک مفصل گردشی با حرکن آزاد در کفی صندلی های اداری ارگونومیک، باعث میشود تا شخص بدون وارد نمودن فشار و کش و قوس اضافی به بدن خود به راحتی به اطراف میز دسترسی داشته و بدون احساس خستگی به انجام وظایف خود بپردازد.

 

کلمات کلیدی
صندلی اداری صندلی ایمن صندلی ارگونومیک صندلی کامپیوتر صندلی طبی صندلی دی ایکس ریسر صندلی استاندارد